Starten met vliegen volgens Olivier

Olivier had een droom, en dat was vliegen. Wat volgt is het verhaal van Olivier zoals hij het starten met vliegen van een modelbouw toestel op afstandbediening beleefde. Hij beschrijft o.a. heel concreet welke beslissingen en overwegingen hij nam bij de aankoop van zijn vliegtuig en afstandsbediening. Wil jij beginnen met vliegen dan is het volgende verhaal wellicht interessant voor jou…

Het eerste contact met de club.

Op 27 juli 2019 kwamen we voor de eerste keer in contact met Olivier. Hij had de TFM website op het internet gevonden, en wou graag starten met vliegen. Het stelde zijn eerste vragen via ons email adres: info@the-flying-moths.be en hij klonk vastberaden. Olivier nam vanaf dan zijn tijd om op basis van de aangeleverde informatie rustig zijn eigen onderzoek en aankopen te doen.

Op zaterdag 21 september was het dan eindelijk zo ver! Onder de ervaren vleugels van Werner (1 van onze instructeurs) maakte Olivier zijn eerste 4 vluchten. De instructeur heeft als doel om dit in alle veiligheid en natuurlijk zonder schade te begeleiden.

Wat volgt is Olivier zijn verhaal.

Hoe het allemaal begon…

Vliegen is eigenlijk altijd al een droom geweest. Toen ik jong(er) was heb ik ooit een zweefvliegtuig in elkaar gestoken. Het was er een met een heel lange rekker die je moest opspannen om je vliegtuig in de lucht te krijgen. Je vliegtuig begon dan rondjes te draaien tot een timer de hoogteroer omhoog liet schieten en het vliegtuig dan naar beneden kwam. Na de eerste vlucht was het al kapot en kapte ik er snel mee. Ik had eigenlijk een echt vliegtuig, met motor, willen kopen maar dat was veel te duur.

Vele jaren later, een paar maanden geleden, ben ik begonnen opzoeken hoe de wereld van RC vliegen geëvolueerd was en heb ik vastgesteld dat het eigenlijk een stuk toegankelijker geworden was!

Ik heb dan beslist dat ik er dit keer werk ging van maken. Ik heb op Internet naar vliegclubs in de buurt van waar ik woon gezocht en kwam bij The Flying Moths terecht. Ik stuurde gelijk een mailtje en kreeg heel snel antwoord. En toen begon mijn avontuur, ik kwam voor de eerste keer op 3 augustus langs om kennis te maken en de eerste vragen te stellen.
Ik kreeg toen een zeer gedetailleerde mail, met heel veel informatie over hoe en waarmee te beginnen.

Mijn zoektocht naar het juiste materiaal en mijn eerste vliegtuig!

Het leukste vond ik om een vliegtuig te kiezen! Er is zoveel keuze en je vindt zoveel videos op Internet, zeer leuk en spannend maar het maakt het niet gemakkelijk om te kiezen.

De club had me een hoogdekker trainer van minimum 1m40 spanwijdte aangeraden. In mijn lijstje had ik o.a. de volgende modellen staan. Deze zijn allemaal geschikt om te beginnen,

Voor mijn eerste vliegtuig lag het accent 100% op het leren vliegen. Ik wou geen speciale elektronica, geen toeters of bellen, gewoon een goed trainer vliegtuig, vandaar mijn keuze voor de Kingfisher. Ik heb er ook voor gekozen om mijn vliegtuig en de zender in een winkel te kopen. Ik heb dan ook wat extra raad gevraagd en gekregen. Ik ben naar Albatros gegaan in Muizen: https://www.albatrosmodelbouw.be

De keuze van de zender.

De tweede belangrijke keuze die je als RC piloot moet maken is het merk en het model van zender. Ik wou sowieso een model met voldoende groeimogelijkheden, daarom had ik beslist om minstens een zender met 6 ‘kanalen’ te kopen, liefst één met 8 kanalen, om zeker voldoende flexibiliteit te hebben voor de komende jaren. Op aanraden van de club ben ik beginnen kijken naar verschillende zenders.

De Futaba zenders hebben een zeer goede reputatie in de club en daar buiten: https://futabausa.com. Futaba’s zijn blijkbaar van zeer goede kwaliteit, zeer betrouwbaar en eenvoudig in gebruik. Het klonk allemaal zeer goed.

Maar … ik ben ook beginnen nadenken over wat ik nog met mijn zender zou kunnen en willen doen, met welke type vliegtuigen wil ik vliegen … Toen bleek een Spektrum zender ook een goede optie te zijn: http://www.spektrumrc.com/Air/Radios.aspx Als je later Horizon Hobby Bin ‘N Fly – BNF – vliegtuigen wilt kopen, bij voorbeeld, werken ze enkel met Spektrum zenders. Het opent de deur tot veel mogelijkheden en veel keuze aan vliegtuigen. Ook is het gemakkelijk om een dongle te kopen die compatibel is met Spektrum om een simulator op je PC te gebruiken.

Een derde optie, die ook wordt gebruikt in de club, zijn FrSky zenders: https://www.frsky-rc.com/. Frsky bied goedkopere modellen aan, maar toch van goede kwaliteit. Voor deze zenders moet je klaar zijn om meer tijd te investeren in het programmeren van je zender. Ik zou zeggen dat dit, lijkt mij, meer geschikt is als tweede zender.

Geen gemakkelijke keuze dus! Ik heb uiteindelijk voor een Spektrum DX8 gekozen, met 8 kanalen. Hier een recent filmpje waar ze DX6 en DX8 varianten vergelijken: https://youtu.be/EcxHHfwjqaA

Ander materiaal

Daarnaast heb ik op basis van informatie van leden een lader gekocht die 2 batterijen van maximum 6 cellen tegelijkertijd kan laden. Deze lader werkt op 220V AC (stopcontact) maar ook op 12V DC, zo kan je bijvoorbeeld een batterijtje opladen via je autobatterij als er geen stopcontacten zijn. Dit is een zeer deftige lader, met alle kabels en benodigdheden die je nodig hebt: https://youtu.be/QZL1Sa61GU8. De lader heb ik op Banggood gekocht, een Chinese webshop. Na 2 weken was die geleverd, goed verpakt, prima service!

Ik heb ook 3 batterijen gekocht en een tester voor de batterijen. De batterijen heb ik bij Albatros samen met het vliegtuig en de zender gekocht. Ik wou 3 batterijen kopen zodat ik verschillende vluchten achter elkaar kon doen. Voor dit toestel was een batterij van minimum 2200mAh en 3 cellen nodig. Deze hadden ze in stock bij Albatros: https://www.albatrosmodelbouw.be/nl/587-3-cellen-111v?p=2. De tester: https://www.albatrosmodelbouw.be/nl/balancers/12810-t2m-smart-guard-.html?search_query=T2M+Smart+Guard++&results=1

Hiermee had ik alles wat ik nodig had om te beginnen, voor een totaal prijs van rond de 650€. Toen was ik klaar om te vliegen ! … of toch nog niet ?

Voorbereiding voor de eerste vlucht.

Ik was inderdaad nog niet helemaal – of eerder helemaal niet – klaar om te gaan vliegen! Eerst moest ik natuurlijk mijn vliegtuig in elkaar steken, dit ging heel vlot, na een klein uurtje was ik eindelijk de trotse eigenaar van een echt vliegtuig.

Vooraleer ik de zender en ontvanger ging koppelen en testen moest ik eerst mijn ontvanger, en de antennes, in mijn vliegtuig vastmaken. Ik heb wat gegoogeld en heb naar een aantal video’s gekeken om uit te maken hoe ik zender en antennes best plaatste. Bijvoorbeeld deze video: https://www.youtube.com/watch?v=W33fUu-W6Qk
De ontvanger maakte ik vast door middel van tape met velcro, en de antennes met tape (grijze tape op de foto, de twee antennes staan loodrecht op elkaar, de ontvanger is de zwarte doos met markering “HHA904X”).

De 2 ontvanger antennes loodrecht op elkaar geplaatst

Daarna heb mijn Spektrum DX8 bestudeerd en geleerd om een basis configuratie voor mijn Kingfisher vliegtuig in te geven (welke type vliegtuig is het, heeft het flaps, hoe worden de ailerons bestuurd, enz …). Om dit verder te configureren en te testen heb ik een volle batterij in mijn vliegtuig geplaatst en heb ik de zender en de ontvanger gekoppeld (of ‘gebind’ zoals dat in het jargon heet). De propeller had ik nog niet gemonteerd, je weet maar nooit ! (OPMERKING van de instructeur: Plaats NOOIT een propeller op je toestel tijdens het installeren en testen. Dit is gevaarlijk! Dit doe je pas als je gaat vliegen en nadat je 100% zeker bent dat alles juist werkt.)

Ik heb dan de werking van alle servo’s gecheckt. Eén ervan bewoog in de verkeerde richting, Ik heb die aangepast (reversed of omgekeerd) via het configuratie menu voor de servo’s op de Spektrum DX8. Toen alle servo’s correct antwoordden op de commando’s van de zender heb ik de amplitude van de beweging (de maximale bewegingsafstand) van de servo’s begrensd, volgens de aanbeveling in de gebruiksaanwijzing van het vliegtuig. Er zijn twee modes: beginner en sportief. Ik heb natuurlijk voor beginner afstelling gekozen, hiermee zijn de bewegingen niet te fel en reageert je vliegtuig zachter op je commando’s).

Instellen van de maximale bewegingsafstand van de stuurvlakken en servo’s

Alles reageerde nu zoals het hoort. De servo’s deden het, in de goede richting, met de goede amplitude. De throttle (de motor bediening) reageerde en liet de motor aan en uit gaan en versnellen, mijn vliegtuig was bijna klaar!

Ik moest nu nog 2 zaken doen:

  1. Mijn propeller balanceren: Dit heb ik gedaan met een kitje van bij Albatros en met plakband aan de kant die te licht was (ik heb hier ook filmpjes over gevonden). Zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=k37Kx9RroSw. Het is wel beter om wat af te doen met schuurpapier, aan de zwaardere kant. Maar plakband is goed genoeg om te beginnen.
  2. Mijn vliegtuig balanceren: Als laatste heb ik het zwaartekrachtpunt (Center Of Gravity of COG ) aangeduid op de vleugel, volgens de instructies in gebruiksaanwijzing. Daarmee heb ik bepaald hoe ver naar voor/achter ik mijn batterij moest vastmaken om het vliegtuig juist te balanceren zodat hij mooi horizontaal zal vliegen. De correcte positie heb ik met een alcoholstift gemarkeerd zodat ik dit later gemakkelijk opnieuw kan testen. Het was heel nuttig om enkele youtube filmpjes te bekijken zoals deze:

Pre-flight Checks

Ik was eindelijk klaar om met mijn Kingfisher naar het vliegveld af te zakken voor mijn eerste vlucht, spannend!!! Het eerste dat we deden met de instructeur van de club is alles nog eens grondig nakijken, een zeer uitgebreide pre-flight check! We hebben ook de zeer belangrijke “range test” gedaan, om te testen of de zender en ontvanger, alsook de antennes, goed werken, onder alle invalshoeken. En gaan we nu dan eindelijk vliegen?

Mijn Eerste Vluchten

Op zaterdag 21 september was het dus zo ver. Mijn vliegtuig was volledig klaar, alle testen en checks waren positief, alles werkte naar wens, mijn 3 batterijen waren geladen en ik was er klaar voor. Het was tijd voor de maiden flight voor mijn Kingfisher, ik was zeer benieuwd om mijn vliegtuig eindelijk te zien vliegen. Werner leidde me op een veilige manier naar de piste en briefde me nog eens over waar je wel en niet mag rondlopen, hoe je een take-off moet aankondigen enz. Er wordt, terecht, niet gelachen met veiligheid in deze hobby! Mijn Kingfisher stond op de piste met de neus tegen de wind, klaar om op te stijgen. En toen was het zover, Werner liet mijn vliegtuig opstijgen en deed een paar manoeuvers om alles goed te testen. Na een minuut gaf hij mij de zender in de handen en moest ik zelf sturen, zaaaalig!

Het ging verrassend vlot, er was weinig wind en we waren op een veilige hoogte om geen risico tot een crash te lopen bij de minste fout. Ik moest links, rechts draaien, zien dat het vliegtuig niet daalt tijdens een bocht, het vliegtuig rechtzetten na de bocht, enz … Het liep vrij goed, behalve …. links en rechts! Niet verrassend, moeilijk om je niet te vergissen tussen links en rechts als je constant van richting verandert. Ik was verbaasd hoe snel je vliegtuig eigenlijk vrij ver is en zeer klein wordt, je moet constant manoeuvers blijven doen om je vliegtuig niet uit het oog te verliezen en kwijt raken. Werner moest me helpen en af en toe ingrijpen om het veilig te houden. Na 7 mins was het tijd om het vliegtuig aan de grond te zetten gezien de batterij dan bijna leeg is. Werner nam over en maakte een perfecte landing. Ik was zeer trots op mijn eerste vlucht en op mijn vliegtuig. Ik deed die zelfde dag nog 3 vluchten.

De dag erna, zondag, kwam ik terug en deed ik nog eens 3 vluchten. Er was toen wel meer wind, ik moest ook met de throttle (meer of minder “gas”) spelen om tegen de wind genoeg snelheid te houden en dan ook niet te fel te versnellen met de wind. Het was als het ware een extra dimensie in de hele ervaring. Ik genoot er enorm van.

Dit waren mijn eerste stappen met RC vliegen! Ik hoop nu zo snel mogelijk zoveel mogelijk te vliegen om veel ervaring op te doen en hopelijk snel mijn brevet te halen om verder alleen te vliegen en te oefenen, oefenen en nog eens oefenen!